یکی از وظایف اصلی انجمنهای کتابداری و اطلاعرسانی، پشتیبانی از فرایند آموزش رسمی دانشگاهی رشته و طراحی و اجرای برنامههای آموزشی بهصورت غیررسمی و از طریق برگزاری دورههای آموزشی، برپایی همایشها، کارگاهها، جلسات نقد و بررسی موضوعات تخصصی مختلف، و ایجاد دورههای آموزشی مجازی و از راه دور است. هدف این مقاله بررسی عملکرد انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران در زمینة آموزش غیررسمی کتابداران و اطلاعرسانان و تعیین دیدگاه آنها دربارة جایگاه انجمن در این فرایند است. پژوهش، با روش پیمایشی با رویکردی توصیفی– تحلیلی انجام شده و از میان دو گروه از اعضای انجمن مقیم در تهران و استان خراسان نمونهگیری طبقهای صورت پذیرفته است. نتایج نشان میدهد که از نظر اعضا، انجمن عملکرد موفقی را در برگزاری برنامههای آموزشی غیررسمی برای کتابداران و اطلاعرسانان داشته است. آزمون T نشان داد که جز در دو عامل، تفاوت معناداری میان میانگین نمرات کتابداران تهرانی و خراسانی وجود ندارد. آزمون F نیز نشان داد که به جز در سه عامل، تفاوت معناداری میان نمرات اعضای پیوسته، وابسته، و دانشجویی در ارزیابی برنامههای آموزشی غیررسمی انجمن کتابداری و اطلاعرسانی وجود ندارد. همچنین، مشخص شد که تنها میان دو عامل «تأثیر مثبت در ارزشیابی شغلی و مناسب بودن روزها» و «زمانهای برگزاری همایشهای ماهانه» با عامل میزان تحصیلات رابطة معناداری وجود دارد. از سوی دیگر، نتایج تحقیق آشکار کرد که تنها میان دو عامل «تناسب موضوعات برنامهها با نوع شغل اعضا» و «قابل توجه بودن حضور کتابداران در این برنامهها» با عامل سابقة کار رابطة معناداری وجود دارد.
کلید واژگان :انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران، آموزش غیررسمی کتابداران و اطلاعرسانان
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک