چکیده :

در تحقيقات مختلف الگوي برتري جانبي چشم و دست يكي از عوامل مهم در اجراي مهارتهاي ورزشي ذكر شده است. مطالعة حاضر با هدف بررسي اثر الگوي برتري جانبي چشم و دست بر يادگيري مهارت پرتاب آزاد بسكتبال انجام گرفت. از بين 3000دانشجوي دختر دانشگاه شهيد چمران اهواز، 60نفر، با دامنـة سـني 19 -22سـال، بـهصـورت هدفمنـد بهعنوان نمونة آماري انتخاب شدند و در دو گروه كنترل و تجربي )هر گروه 15نفر همسو و 15نفر دگرسو( قرار گرفتند. در ابتدا پيشآزمون پرتاب آزاد، از آزمودنيها بهعمل آمد، سپس پروتكل تمريني شامل هشت هفتـه تمـرين ) 24جلسـه تمرين و بهصورت سه جلسه در هفته( توسط آزمودنيها اجرا شد. در اين مدت در مجموع از آزمودنيها، شش پسآزمون براي مشخص كردن مراحل يادگيري و يك هفته بعد از آخرين پسآزمون، آزمون يادداري بهعمل آمد. نتـايج نشـان داد كه بين افراد همسو و دگرسو )گروه تجربي( در مراحل شناختي ) (sig= 0/000و تداعي ) (sig=0/000اكتسـاب مهـارت پرتاب آزاد بسكتبال تفاوت معناداري وجود داشت و عملكرد افراد همسـو بهتـر بـود، درحـاليكـه در مراحـل خودكـاري ) (sig =0/105و يادداري ) (sig= 0/086تفاوت معناداري در عملكرد افراد همسو و دگرسو مشاهده نشـد. بـا توجـه بـه نتايج تحقيق حاضر، به مربيان توصيه ميشود پس از انجام تمرينات زياد )فراوان( به شناسايي افراد برتر اقـدام كننـد، تـا بهاشتباه نتيجة اجرا به يادگيري تعميم داده نشود

کلید واژگان :

برتري متقاطع، برتري يكطرفه، پرتاب آزاد، چشم برتري، دست برتري، يادگيري.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک