چکیده :

پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه راهبردی های نظم دهی شناختی هیجان با خلاقیت هیجانی و شادکامی انجام شد. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان ابتدایی شهرستان میاندرود شامل 190 نفر(130معلم زن،60 معلم مرد) میباشد. نمونه پژوهش شامل 149 نفر( 97نفر زن و 52 نفر مرد ) معلم ابتدایی شهرستان میاندرود که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه راهبرد های تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی، سیاهه خلاقیت هیجانی آوریل و شادکامی آکسفورد بود . جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام و رگرسیون چندگانه و آزمون t مستقل استفاده شد . یافته های پژوهش نشان داد که راهبردهای نظم دهی شناختی هیجان با خلاقیت هیجانی شادکامی رابطه دارد و بین خلاقیت هیجانی معلمان بر اساس جنسیت تفاوت وجود دارد . یافته های حاصل از همبستگی پیرسون رابطه مثبت و معنادار راهبردهای نظم دهی شناختی هیجان با خلاقیت هیجانی و شادکامی را نشان دادند. همچنین رگرسیون چند متغیری نشان داد که از میان مؤلفه های راهبرد های نظم دهی شناختی هیجان تمرکز مجدد مثبت بیشترین تأثیر و نشخوارگی ذهنی کمترین تأثیر را بر شادکامی می گذارد. و نتایج آزمونt مستقل نشان داد که در شادکامی بر اساس جنسیت و تأهل تفاوت معنادار وجود ندارد اما در خلاقیت هیجانی معلم ها بر اساس جنسیت تفاوت وجود دارد .

کلید واژگان :

راهبردهای نظم دهی شناختی هیجان، خلاقیت هیجانی ، شادکامی، معلمان دوره ابتدایی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک