چکیده :

خط‏ مشي ‌گذاري کارآفريني در کشورهاي مختلف دنيا با درجات متفاوت توسعه‏ يافتگي طيف گسترده‏ اي از خط‏ مشي‏ هاي مختلف همچون حمايت‏هاي مالي، نوآوري، فني و مشاوره‏ اي، توسعه صنايع کوچک و متوسط، بهبود قوانين، امور اداري، شرايط اشتغال و آموزش را شامل مي‏شود. هدف اين پژوهش يافتن حوزه‏ هاي نوآورانه و تجارب موفق و عملياتي براي خط‏مشي ‏گذاري آموزش کارآفريني کشوري مانند ايران با سرمايه انساني شايسته است. اين پژوهش از نوع آميخته کيفي-کمي است که روش انجام بخش کيفي آن توافق مقايسه تحليلي با رويکرد مطالعه تطبيقي در 23 کشور منتخب دنيا و بخش کمي آن مدل‌سازي معادلات ساختاري با رويکرد حداقل مربعات جزئي است. يافته‏ هاي پژوهش حاکي از آن است که حوزه‏ هاي آموزش کارآفريني را مي‏توان در 4 طبقه: «ظرفيت‏ سازي و غني‏ سازي محيط آموزش کارآفريني» باقدرت تبيين 54%، «آموزش در کارآفريني» (آموزش کارآفرينان بالقوه)-28%؛ «آموزش براي کارآفريني» (آموزش کارآفرينان بالفعل)- 18% و «آموزش درباره کارآفريني» (تربيت محققين و مشاورين حوزه کارآفريني)- 13%؛ دسته‏ بندي نمود. کشورهاي درحال‌توسعه و توسعه‏ يافته در راهبرد سوم و چهارم تفاوت بارزي باهم دارند. مبتني بر يافته‏ هاي پژوهش توصيه مي‏شود بازآفريني دوره‏ هاي آموزش کارآفريني در مدارس با تأکيد بر سال‌هاي پاياني دبيرستان، آموزش‏ مهارت‏ هاي جديد به کارآفرينان و کارکنان کسب‌ وکارهاي کوچک و متوسط، توانمندسازي بيکاران و روستائيان، تدريس واحد کارآفريني در تمامي رشته‏ هاي دانشگاهي با استفاده از فناوري‏ هاي نوين آموزشي و مشارکت همه ذينفعان به‌ويژه بخش خصوصي و سازمان‏هاي مردم‏ نهاد در دستور کار خط‏ مشي‌ گذاري آموزش کارآفريني قرار گيرد.

کلید واژگان :

آموزش کارآفريني، پرورش کارآفريني ، توانمند‏ سازي بيکاران و روستائيان، خط‏ مشي‌ گذاري آموزش



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک