چکیده :

از این پژوهش مقایسه سبک های فرزند پروری، اعتياد به اینترنت و سازگاری اجتماعي در دانش آموزان عادی و دانش آموزان ارجاع شده به هسته مشاوره به علت خودزني در مقطع متوسطه شهرستان بوکان بود. مطالعه از نوع علي مقایسه ای مي باشد. جامعه آماری پژوهش، شامل تمامي 39 بود. از بين جامعه مورد نظر تعداد 36 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. - دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان بوکان در سال تحصيلي 39 روش نمونه گيری پژوهش حاضر برای دانش آموزان خودآسيب رسان بصورت دردسترس بود ) 96 نفر( همچنين برای انتخاب نمونه عادی دانش آموزان از روش نمونه گيری خوشه ای ساده استفاده گردید) 96 نفر(. داده ها با استفاده از پرسشنامه فرزند پروری بوری) 5335 (، اعتياد به اینترنت یانگ) 5333 ( و سازگاری اجتماعي بل) 5335 ( جمع آوری شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون تحليل واریانس چند متغيره ( MANOVA ( و با بهره گيری از نرم افزار SPSS.19 تجزیه و تحليل شد. نشان داد که بين سبک های فرزند پروری در دو گروه تفاوت معني داری داشت و سبک فرزند پروری مقتدرانه و سهل گيرانه در دانش آموزان عادی بيشتر از دانش آموزان ارجاع شده به علت خودزني بود و >6/ همچنين سبک فرزند پروری مستبدانه در دانش آموزان ارجاع شده به علت خودزني بيشتر از دانش آموزان عادی بود ) 61 p (. همچنين اعتياد به اینترنت و مشكلات اجتماعي، تاثير بي برنامگي و فقدان کنترل در دانش آموزان ارجاع شده به علت خودزني بيشتر از دانش آموزان عادی بود >6/61( p >6/ (. نهایتا سازگاری اجتماعي در دانش آموزان ارجاع شده به علت خودزني کمتر از دانش آموزان سالم بود ) 61 p ( . بر اساس نتایج بدست آمده مي توان نتيجه گرفت سبک های فرزند پروری سهل گيرانه و مستبدانه و اعتياد به اینترنت مي تواند از عوامل موثر در بروز رفتار های خودزني در دانش آموزان باشد که سازگاری اجتماعي این افراد را کاهش مي دهد.

کلید واژگان :

سبک های فرزند پروری، اعتیاد به اینترنت، سازگاری اجتماعی، دانش آموزان، خودزنی.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک