هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر ارائۀ الگوی بومی مدیریت بحران در کتابخانهها است. شناسایی زمینهها و راهبردهای اصلی و نیز عوامل اصلی مداخلهگر در مدیریت بومی بحران کتابخانههای ایران، از اهداف فرعی پژوهش به شمار میرود. روش: این پژوهش به روش کیفی و با استفاده از نظریۀ دادهبنیاد انجام شد و دادهها با انجام مصاحبههای نیمهساختاریافتۀ عمیق گردآوری گردید. اشباع دادهها عامل اساسی در تعیین حجم نمونه بود. جامعۀ پژوهش، متخصصان مدیریت بحران و نیز مدیران کتابخانهها در ایران بودند. تحلیل دادهها از طریق کدگذاری نظری که شامل سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی است انجام شد. در کدگذاری محوری پدیده یا مقوله اصلی شناسایی شد و در مرحله کدگذاری گزینشی الگوی مورد نظر ارائه گردید که در این الگو زمینهها، شرایط علی، راهبردهای اصلی، مداخلهگرها (شرایط واسطهای) و پیامدهای مدیریت بحران در کتابخانهها مشخص شد. یافتهها: زمینههای اصلی مدیریت بحران در الگوی ارائه شده، در سه مقولۀ ارزشها، نیروی انسانی و روشها و تمهیدات جای گرفته است. شرایط علی و آنچه که باعث شده تا تحقیق مورد نظر شکل بگیرد، سه مقولۀ خسارتهای مالی ناشی از بحرانهای گذشته در کتابخانهها، نارضایتی مراجعان از خدمات کتابخانهها و بیرغبتی کارمندان هستند. با توجه به یافتههای پژوهش، راهبردهای اصلی مدیریت بحران عبارتند از: توجه به ویژگیهای شخصیتی متقاضیان حین استخدام، راهکارهای افزایش مهارتها و ارتباطات انسانی نیروی انسانی، نهادینه ساختن ارزشها (مذهبی، اخلاقی و اجتماعی) در کتابخانهها، استفاده از راهکارهای بودجهبندی صحیح و انجام فعالیتهای پیشگیرانه از بروز بحران و استانداردسازی ساختمان کتابخانهها. مصاحبهشوندگان در صحبتهای خود به عواملی اشاره داشتند که بر انجام و سرعت انجام فرایند مدیریت بحران تاثیرگذار است (شرایط واسطهای)، از جمله مکانیزمهای مدیریتی، اقتصادی، سازمانی و اداری و مکانیزمهای مربوط به استفاده از فنآوری در کتابخانهها. در نهایت پیامد اجرای فرایند مدیریت بحران در کتابخانههای ایران، کاهش و یا از بینرفتن اثرات بحرانهای آشکار و پنهان داخلی و خارجی است. اصالت/ارزش: بررسی متون حاکی از این است که تاکنون الگوی بومی جهت مدیریت بحران در کتابخانههای ایران ارائه نشده است. استانداردهای زیادی جهت مدیریت ریسک و بحران در دنیا ارائه شده است اما با توجه به ساختارهای فرهنگی، مذهبی، سیاسی و اجتماعی متفاوت کشورها، ضروری به نظر میرسید که الگویی بومی ارائه شود. استفاده از این الگو به کتابخانهها کمک میکند که از بحرانهای طبیعی و سازمانی مصون بمانند و یا آسیب کمتری ببینند.
کلید واژگان :بومیسازی، کتابخانهها، نظریه دادهبنیاد، مدیریت بحران
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 3150702802433454
- سال انتشار : 1394
- نوع مقاله : پذیرفته شده در مجلات Scopus ,ISI, با IF=0
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی
- برگزار کنندگان :
- ISSN :
- تاریخ ثبت : 1396/07/11 14:23:44
- ثبت کننده : فائزه فرهودي
- تعداد بازدید : 251
- تعداد فروش : 0