چکیده :

چکیده زمینه: هوش اخلاقی بعنوان یکی از عوامل موثر بر عملکرد افراد و انجام رفتارهای فرا وظیفه ای که دارد، می تواند نقش موثری در زندگی افراد داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش اخلاقی و سبک زندگی معلمان آموزش و پرورش اردبیل (شهرستان بیله سوار)درسال 95-94بوده است. روش: روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه معلمان به تعداد 386 نفربودند که براساس جدول مورگان نمونه ای به حجم 190نفر، به روش تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه استاندارد هوش اخلاقی و سبک زندگی استفاده شد. داده ها با استفاده ازآزمونهای ضریب همبستگی و رگرسیون موردتجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج بدست آمده نشان داد که بین تمام مولفه های هوش اخلاقی و سبک زندگی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین تحلیل رگرسیون بیانگر این است که مولفه های هوش اخلاقی قادر به پیش بینی سبک زندگی می باشد. نتیجه گیری: دستاوردهابیانگر این است که توجه به کلیه مولفه های هوش اخلاقی می تواند در ارتقای سطح سبک زندگی معلمان نقش موثری ایفاء کند و نیز اگر به مبانی اخلاقی پایبندی بیشتری داشته باشند احساس ارزشمند بودن در زندگی معلمان بهبود خواهد یافت. کلیدواژگان: اخلاق، هوش اخلاقی، سبک زندگی

کلید واژگان :

کلیدواژگان: اخلاق، هوش اخلاقی، سبک زندگی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک