چکیده :

هدف اين پژوهش، بررسي ارتباط بین راهبردهای مدیریت تعارض و مهارت های ارتباطی مدیران با سلامت سازمانی مدارس متوسطه می باشد. روش پژوهش، توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دبیران مقطع متوسطه شهرستان گرمی به تعداد 140 نفر (35 زن و 105 مرد) بوده تشکیل داد. با توجه به حجم جامعه و بر اساس جدول کرجسی - مورگان نمونه ای به حجم 103 نفر(25 زن و 78 مرد) به روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای نسبتی انتخاب شدند. براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه هاي مديريت تعارض رابينز (1991)، مهارت های ارتباطی مديران بارتون (1990) و سلامت سازمانی مدارس متوسطه هوی و تارتر (1997) استفاده شد. براي تجزيه و تحليل داده ها از روش های آماری، میانگین و انحراف استاندارد، فراوانی، آزمون t تک نمونه ای، ضريب همبستگی پيرسون و رگرسيون چند متغيری استفاده گرديد. نتایج پژوهش نشان داد که بین راهبردهای مدیریت تعارض، راهبرد راه حل گرایی و راهبرد عدم مقابله با سلامت سازمانی مدارس همبستگی منفی، اما با راهبرد کنترل همبستگی مشاهده نشد. بین مهارت‌های ارتباطی مدیران (کلامی، شنود و بازخورد) با سلامت سازمانی مدارس همبستگی مثبت معنی داری وجود دارد. راهبردهای مدیریت تعارض، مهارت های ارتباطی مدیران بالاتر از متوسط و سلامت سازمانی مدارس در حد متوسط ارزیابی شد. راهبرد راه حل گرایی، راهبرد عدم مقابله و مهارت شنود بيشترين تأثير را در پيش بيني سلامت سازماني مدارس دارند. اما راهبرد کنترل، مهارت کلامی و مهارت بازخورد توان پیش بینی سلامت سازمانی مدارس را نداشته است و بطور کلی 28 درصد واریانس سلامت سازمانی مدارس را راهبردهای مدیریت تعارض و 22 درصد آن را مهارت های ارتباطی مدیران تبیین می نماید.

کلید واژگان :

راهبردهای مدیریت تعارض، مهارت های ارتباطی مدیران، سلامت سازمانی مدارس



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک