چکیده :

هدف پ‍‍ژوهش: اندازه گيري مؤثر و تجزيه و تحليل دقيق عوامل موثر بر كيفيت خدمات، نخستين گام ضروري براي ارتقاي عملكرد كتابخانه ها و مراكز اطلاع رساني و در نتيجه بهبود شيوه هاي خدمات رساني در اين مراكز است. لذا هدف از اين پژوهش اين است كه عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت خدمات کتابخانه ای بر اساس مدل لايب كوآل استخراج و در گام بعد به اولويت بندي اين عوامل، با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چند شاخصه بپردازيم. روش بررسي: روش بکار رفته در این پژوهش روش توصیفی و از نوع پیمایشی می باشد که بدین منظور با استفاده از مدل لایب کوآل پرسشنامه ای تهیه و تنظیم گردیده و بین افراد مراجعه كننده به کتابخانه های عمومی شهرستان یزد، توزیع شد و بعد از محاسبه ميانگين نمره اهميت مولفه ها، اين مولفه ها با استفاده از تكنيك هاي تصميم گيري چند شاخصه اولويت بندي شدند. يافته ها: پس از تجزيه و تحليل پرسشنامه ها، مولفه ها را با استفاده از روش هاي ELECTRE،TOPSIS وSAW رتبه بندی نموديم. با توجه به اینکه نتایج حاصل از اجرای روشهای فوق در مواردی با هم همخوانی نداشت، برای رسیدن به یک اجماع کلی از رتبه‌بندی عوامل موثر بر بهبود کیفیت خدمات، از یکی از تکنیکهای تلفیقی، تحت عنوان روش كپ لند استفاده نمودیم. نتایج رتبه بندی حاصل از تکنیک کپ لند، نشان داد که از نظر استفاده كنندگان از كتابخانه هاي عمومي شهرستان يزد، بعد تاثیرگذاری خدمات نسبت به سایر ابعاد، ازاهميت بیشتری برخوردار هستند. نتيجه گيري: مديران كتابخانه هاي عمومي، با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چند شاخصه قادر خواهند بود تا به اولویت بندی عوامل موثر بر کیفیت كتابخانه ها بپردازند و با توجه به اولویت ها، به برنامه ريزي جهت تقويت و اصلاح نابساماني ها بپردازند.

کلید واژگان :

کیفیت خدمات، SAW، TOPSIS، ELECTRE، کپ لند



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک