چکیده :

مقدمه: اختلالات اضطرابی از شایعترین اختلالات روانپزشکی در جمعیت عمومی هستند که به گونهای بحرانی در میان دانشجویان افزایش یافته است. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله در کاهش اضطراب دانشجویان پرستاری بود. روش کار: پژوهش حاضر پژوهشی نیمه تجربی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه پژوهش حاضر شامل نفر 83 بود. از این بین، 1334-36 کلیه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی همدان در مقطع کارشناسی در سال تحصیلی نفر از دانشجویانی که در این مقیاس حداقل نمره 35 به صورت تصادفی انتخاب و آزمون اضطراب کتل روی آنها اجرا گردید. سپس را کسب کرده بودند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش به صورت گروهی در 42 جلسه تحت آموزش مهارت حل مسئله قرار گرفتند و گروه کنترل تحت هیچ آموزشی قرار نگرفتند. پس از اجرای آموزش برای گروه 8 گروههای مستقل استفاده شد. t آزمایش، مجدداً دو گروه در پس آزمون ارزیابی شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون .)P > 2/221 یافتهها: نتایج نشان داد که اضطراب در گروه مداخله کاهش معنیداری داشت ( نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای حل مسئله میتواند به عنوان مداخله در جهت تعدیل اضطراب مورد استفاده قرار گیرد

کلید واژگان :

آموزش مهارت حل مسئله، اضطراب، دانشجویان



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک