چکیده :

ه‍دف‌ پ‍ژوه‍ش‌ ح‍اض‍ر تحلیل مبانی نظری تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی ایران از لحاظ میزان توجه به ابعاد و مؤلفه های تربیتی سبک زندگی زمینه ساز ظهور انجام است. روش پژوهش توصيفي و از نوع تحليل محتوا بوده و رویکرد آن نیز کاربردی محسوب می گردد. جامعه پژوهشی متن سند مبانی نظری تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی ایران، مصوب آذر ماه 1390 بوده است که با توجه به ماهیت موضوع پژوهش و محدودیت جامعه آماری، از نمونه گیری صرف نظر گردیده و سند مذکور به طور کامل بررسی شده است. ابزار اندازه گیری، چک لیست تحليل محتواي محقق ساخته بوده و نتایج پژوهش با استفاده از شاخص های توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون مورد بررسی قرار گرفته اند. ع‍م‍ده‌ ت‍ری‍ن‌ ی‍اف‍ت‍ه‌ ه‍ای‌ پ‍ژوه‍ش‌ بیانگر آن است که : 1. چارچوب مفهومی ابعاد و مؤلفه های تربیتی سبک زندگی زمینه ساز ظهور پس از بررسی مدارک و مستندات مرتبط در 9 بعد و 100 مؤلفه تدوین شد. 2. در م‍ج‍م‍وع‌ 2204 مرتبه به مؤلفه های تربیتی سبک زندگی زمینه ساز ظهور توجه شده است که میزان تراکم فراوانی آن در بخش های فلسفه تربیت، فلسفه تربیت رسمی و عمومی و رهنامه نظام تربیت رسمی و عمومی به ترتیب 1089، 654، 461 می باشد. 3. در بین ابعاد مورد بررسی، بعد اجتماعی با میزان بار اطلاعاتی 987/0 و ضریب اهمیت 122/0 بیش ترین توجه را به خود اختصاص داده، این در حالی است که به بعد فرهنگی با میزان بار اطلاعاتی 808/0 و ضریب اهمیت 099/0 کمتر توجه شده است.

کلید واژگان :

مبانی نظری تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت، سبک زندگی زمینه ساز ظهور، ابعاد و مؤلفه های تربیتی، تحلیل محتوا، آنتروپی شانون.



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک