چکیده :

مقدمه: صرع از جمله شاي عترين بيماريهاي عصبي مزمن در جمعيت عمومي است. اين بيماري غالبا قبل از بلوغ ظاهر شده و در طول عمر با اختلالات رفتاري يا علايم رواني توأم است. صرع م يتواند بر سلامت روان، عزت نفس، پرخاشگري دان شآموزان مصروع مؤثر باشد. روش كا : ر اين يك مطالعه توصيفي است كه در آن 24 دان شآموز مصروع از دان شآموزان 12 تا 18 سال مقطع راهنمايي و دبيرستان شهر اهواز با روش نمون هگيري در دسترس انتخاب شدند. 24 دانش آموز عادي به عنوان گروه گواه نيز با آنان همتا شدند. آزمودن يها نسبت به انتخاب خود و هدف تحقيق اطلاعي نداشتند و از اين لحاظ پژوهش يك سو كور بود. پس از عزت نفس روزنبرگ و پرخاشگري اهواز در مورد هر دو گروه به ، (GHQ- انتخاب، پرسشنام ههاي سلامت روان ( 28 (MANOVA) صورت انفرادي اجرا شد. داد ههاي بدست آمده با روشهاي آمار توصيفي و تحليل واريانس چند راهه تجزيه و تحليل شدند. نتايج: نتايج نشان داد كه بين دان شآموزان مصروع و دان شآموزان غير مصروع در سلامت روان و عزت نفس تفاوت به طوري كه دان شآموزان مصروع از نظر سلامت روان و عزت نفس وضعيت .(P<0/ معن يداري وجود دارد ( 01 نامطلو بتر داشتند. همچنين بين پرخاشگري دو گروه تفاوت معن يداري يافت نشد. نتيج هگير : ي ابتلا به صرع م يتواند سلامت روان، عزت نفس نوجوانان مصروع را كاهش دهد و اين خود توجه بيشتر دست اندركاران حيطه سلامت به خصوص سلامت روان را م يطلبد

کلید واژگان :

صرع - سلامت روان - پرخاشگري –دانش آموزان



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک