چکیده :

تغییر خواص آلیاژ در حین استفاده از قطعات فوق ایمنی همواره مدنظر صنعتگران و به تبع آن، پژوهشگران بوده است. بدنه هواپیمای مسافربری (از جنس آلیاژ آلومینیم 2024) به کرّات در صعود و فرود به ترتیب تحت تاثیر سرمایش تا دمای 55- درجه سانتیگراد و گرمایش تا دمای محیط قرار می‌گیرد. منتهی تاثیر تغییرات دمایی فوق روی خواص کششی و مقاومت خستگی نامعلوم است. در این پژوهش در آزمایشگاه، شرایط کار آلیاژ بدنه هواپیما شبیه‌سازی شده و سپس تغییرات ریزساختار و به تبع آن، تغییرات مقاومت کششی و سختی پس از نگهداری به مدت 10 و 4 ساعت به ترتیب در دماهای 60- و 196- درجه سانتیگراد مطالعه شده است. نتایج نشان داده است که با انجام عملیات زیرصفر، سختی تقریبا بدون تغییر است اما خواص کششی نسبت به نمونه شاهد افزایش یافته و زمانیکه سرعت سرد کردن آهسته (کمتر از 1 درجه در دقیقه) بوده است بهبودی بیشتری در خواص کششی حاصل شده است. درحالیکه، با انجام عملیات زیرصفر، مقاومت خستگی نمونه های زیرصفر شده نسبت به نمونه شاهد، حداقل 20درصد کاهش می یابد.

کلید واژگان :

چگالی تعداد ذرات؛ نیتروژن مایع؛ عملیات زیرصفر؛ حدخستگی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک