چکیده :

پلدختر یک شهرستان کشاورزی است که بیشتر مردم آن در روستاها زندگی می¬کنند. این بخش بزرگترین منبع اشتغال در این منطقه می¬باشد که درآمد و رفاه خانوارهای روستایی بستگی زیادی به آن دارد. با این حال بازایابی محصولات روستاهای منطقه در سطح پایینی است. بازاریابی محصولات یکی از مهم¬ترین شاخص¬هاي توسعه روسـتایی محسوب می¬گردد که بهبود زندگی اقتصادی روستاییان را به دنبال خواهد داشت. هدف این مطالعه بررسی موانع و مشکلات کشاورزان در مورد بازاریابی تولیدات روستایی است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و روش انجام آن، ترکیبی (کیفی و کمی) است. ابزار گردآوری داده¬ها و اطلاعات پرسش¬نامه خبرگان بوده است. جامعة آماری تحقيق شامل کارشناسان امور کشاورزی و مدیریت بازاریابی بخش مرکزی شهرستان پلدختر بوده، كه با روش نمونه¬گيري هدفمند 30 کارشناس براي انجام مقايسات زوجي انتخاب شد. موانع و چالش بازاریابی محصولات روستایی با استفاده از نظر کارشناس امور کشاورزی و مدیریت بازاریابی بخش مرکزی شهرستان پلدختر در قالب پنج طبقه اصلی، فیزیکی، فرهنگی، مالی، ساختار بازار و موانع ترویجی و بیست و پنج زیر موانع تعیین گردید. برای شناسایی رابطه میان این موانع همچنین تعیین کمیت روابط و اهمیت وزن آنها از فرآیند تحلیل شبکه¬ای فازی(FANP) استفاده شد. نتایج به دست آمده از مدل ارائه شده نشان می¬دهد که از میان پنج مانع اصلی در زمینه بازاریابی محصولات کشاورزی، مهم¬ترین موانع به ترتیب مربوط به فقدان زیرساخت¬های فیزیکی (316/0)، موانع فرهنگی (217/0) و ساختار بازار (174/0) و در زمینه زیر موانع به ترتیب مربوط به فقدان صنایع تبدیلی و فرآوری، عدم آگاهی کشاورزان و وجود واسطه ها و دلالان می¬باشد. لذا به منظور کاهش موانع پیش روی بازاریابی محصولات کشاورزی از سوی مسئولین و سازمان¬های مربوطه، باید حمایت¬های بیشتری در این زمینه صورت گیرد که مهم-ترین آن ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در این منطقه می¬باشد.

کلید واژگان :

بازاریابی، تولیدات کشاورزی، فرآیند تحلیل شبکه¬ای فازی(FANP)، شهرستان پلدختر.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک