چکیده :

تحقیق حاضر با هدف بررسی "میزان تأثیر مؤلفه های فرهنگی بر تقاضای بیمه عمراز دیدگاه کارکنان بیمه مرکزی ایران" به روش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری، کارکنان بیمه مرکزی ایران در سال 3343 می باشد که حجم آنها 333 نفر می باشد. از جامعه آماری پژوهش نمونه ای به حجم 222 نفر با به کارگیری فرمول نمونه گیری کوکران انتخاب شد. به منظور نمونه گیری نیز پس از برآورد حجم نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده گردید. برای سنجش مؤلفه های فرهنگی مؤثر بر تقاضای بیمه عمر از پرسشنامه ای که محقق تدوین کرده است، با همین عنوان استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون وتحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین مؤلفه های فرهنگی با تقاضای بیمه عمر رابطه مستقیم و مثبتی وجود دارد , و همچنین نشان می دهد که، مؤلفه ی آینده نگری با تقاضای بیمه عمر رابطه مستقیم و مثبتی وجود دارد . به عبارت دیگر وجود آینده نگری منجر به افزایش تقاضای بیمه عمرمی شود. همچنین بین مؤلفه ی آگاهی با تقاضای بیمه عمر رابطه مستقیم و مثبتی وجود دارد. در ادامه نیز مشخص شد که بین مؤلفه ی خردورزی با تقاضای بیمه عمر رابطه مستقیم و مثبتی وجود دارد به عبارت دیگر وجود خردورزی منجر به افزایش تقاضای بیمه عمر می شود. همچنین نتایج این تحقیق نشان داد که مولفه های خردورزی، آینده نگری و آگاهی پیش بینی کننده افزایش تقاضای بیمه عمر هستند.

کلید واژگان :

خردورزی، آینده نگری، آگاهی، اعتماد اجتماعی، تقاضای بیمه عمر.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک