چکیده :

توسعه کسب و کار جدید از طریق کارآفرینی رشد و رونق اقتصادی را به ­طور مستقیم تحت تأثیر قرار می‌دهد. با توجه به اینکه درصد بالایی از بیکاران دانش ­آموختگان رشته‌های کشاورزی هستند، لازم است مشخص شود که کدام عناصر تأثیرگذارترین عوامل در شکل دادن به تصمیمات شخصی افراد برای راه ­اندازی کسب و کار جدید هستند. هدف این مطالعه بررسی تأثیر ویژگیهای عزت نفس، خودکارآمدی، خطرپذیری و شبکه ­سازی اجتماعی بر نیت کارآفرینی بود. جامعه مورد مطالعه دانش ­آموختگان دوره کارشناسی از دانشگاه کشاورزی رامین خوزستان در سال تحصیلی 87-1386 بودند که تعداد 500 پرسشنامه برای آنان ارسال شد. از میان پرسشنامه ­های برگشتی تعداد 123 مورد مفید بودند که به نحوی از طریق مطالعات پیگیری انتخاب شدند. اعتبار صوری پرسشنامه را متخصصان تأیید کردند. پایایی پرسشنامه از طریق مطالعه پایلوت آزمون و با استفاده از ضریب تتای به­دست آمده (90/0- 68/0) تأیید شد. نتایج نشان داد بین دانش ­آموختگان کارآفرین و بدون شغل در متغیرهای عزت نفس و خودکارآمدی تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین رگرسیون چندگانه نشان داد دو متغیر خودکارآمدی و شبکه ­سازی می‌توانند 80 درصد از تغییرات نیت کارآفرینی را در آینده پیش­ بینی کنند. نتایج این تحقیق می‌تواند برای طرح ­ریزی طرحهای آموزشی مؤثرتر به ­کار رود.

کلید واژگان :

نیت کارآفرینی، عزت نفس، خودکارآمدی، خطرپذیری، شبکه سازی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک