چکیده :

هدف پژوهش حاضر، تحليل روابط بین هوش‌هاي فرهنگی و معنوی با هوش تجاری در مدیران بوده است. روش پژوهش بر مبناي مفروضات تحقیقات همبستگی استوار بوده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران واحدهای دانشگاه¬ آزاد اسلامی منطقه 8 تشكيل داده‌اند. حجم نمونه بر اساس جدول «مورگان» 234 نفر تعیین شده است و نمونه‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای و تصادفی طبقه¬ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه هوش فرهنگی «آنگ» با ضريب آلفاي 82/0، پرسشنامه محقق ساخته هوش معنوی الهام گرفته از ابعاد پنجگانه نظریه هوش معنوی «ایمونز» (2000) با ضريب آلفاي 74/0 و پرسشنامه هوش تجاری با ضريب آلفاي 78/0 و مقیاس پنج امتيازي بوده است. تجزيه و تحليل داده‌های گردآوری شده به کمک آزمون‌هاي K-S، t تک گروهي، فریدمن، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون صورت گرفته است. نتایج بدست آمده نشان داد که میزان برخورداری مدیران مورد مطالعه از هوشهای فرهنگی، معنوی و تجاری در حد بالایی می¬باشد. بطوریکه آنان، به میزان زیادی از هوش فرهنگی و بعد از آن به ترتیب از هوش معنوی و تجاری برخوردار بوده¬اند. نتایج دیگر پژوهش نیز نشان داد که رابطه معناداري بين هوش فرهنگی و معنوی با هوش تجاری مدیران مورد مطالعه وجود دارد و مولفه¬های هوش فرهنگی و معنوی پیش‌بینی کننده¬های مناسبی برای هوش تجاری مدیران می‌باشند.

کلید واژگان :

هوش فرهنگی، هوش معنوی، هوش تجاری



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک