چکیده :

هویت عنصر شخصیت‌دهنده به فرد یا جامعه است. این هویت می‌تواند تمایز و تشابه فرد را با سایر عناصر اجتماع مشخص نماید. فرهنگ نیز درون‌مایه‌ی ارتباطات اجتماعی و همچون سیمان چسباننده‌ی اجتماع فرض می‌شود. در نتیجه، هویت فرهنگی را می‌توان مجموعه‌ی مؤلفه‌های فرهنگی دانست که به فرد یا گروه شخصیت داده و او را از سایر افراد متمایز می‌کنند. این مؤلفه‌ها شامل نمادهای آشکار و پنهانی است که جامعه با حفظ آن‌ها، خود را از سایر جوامع بازمی‌شناساند.در نهایت، هویت فرهنگی را می‌توان احساس هویت یک گروه و یا فرد دانست که تحت نفوذ یک فرهنگ بوده و به آن تعلق پیدا می‌کند. در واقع هویت و تعلق می‌تواند منشأهای مختلفی داشته باشد که اگر این منشأها از جنس فرهنگ باشند، هویت فرهنگی منتج می‌گردد.در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی-توصیفی درصدد بررسی رویکردهای عملگرایانه متعدد درقبال مفهوم هویت فرهنگی هستیم.

کلید واژگان :

هویت، جامعه اسلامی، هویت فرهنگی، نماد سازی، نفوذ



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک