چکیده :

هدف تحقیق حاضر، طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش کارآفرینی از دور است. روش تحقیق حاضر، ترکیبی (کیفی و کمی) است. در روش کیفی، از روش پژوهش اسنادی و تحلیل محتوای کیفی با رویکرد قیاسی و روش توصیفی-استنتاجی استفاده شده است و داده های مورد نیاز از طریق تحلیل کیفی متون و مصاحبه نیمه ساختاریافته فردی، جمع آوری شده است. لذا از روش نمونه گیری هدفمند(غیراحتمالی) برای مصاحبه استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی اساتید رشته علوم تربیتی دانشگاه اصفهان و در بخش کمی اساتید رشته های علوم تربیتی(مدیریت آموزشی، برنامه ریزی درسی و تکنولوژی آموزشی) دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان و دانشگاه پیام نور شهر اصفهان بوده است. برای انتخاب نمونه تحقیق در بخش کیفی از روش نمونه گیری هدفمند و تا حد اشباع و در بخش کمی از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم و به تعداد 29نفر استفاده شده است. ابزار تحقیق در بخش کیفی، مصاحبه عمیق با خبرگان ودر بخش کمی، پرسشنامه بر اساس مضمون های بدست آمده از مصاحبه با خبرگان بوده است. برای تأیید روایی صوري و محتوایی از تحلیل مضمون و برای تأمین پایایی از روش هولستی استفاده شده است. مدل کیفی تدوین شدة مورد نظر در قالب پرسشنامه به 23 نفر از خبرگان داده شد و پس از دو مرتبه رفت و برگشت و اتفاق آراء بیش از80 درصد از خبرگان، موضوع مدل نهایی شکل گرفت. در بخش کمی با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، مدل مفهومی تدوین شده بر اساس دسته بندی مضمون های بدست آمده مورد بررسی قرار گرفته و برازش مدل تجربی تعیین گردید. بطور کلی نتایج تحقیق نشان داد، ابعاد الگوی آموزش کارآفرینی از دور عبارتنداز: مهارت آموزی در ابعاد هشتگانه(کسب و کار، فردی، ا جتماعی، اجرای پروژه، نحوه استفاده از فناوری اطلاعات ارتباطات، برقراری ارتباط، تفکر انتقادی، ایجاد فرصت) بوده است. نیز آزمون مدل معادلات ساختاری نشان داد، الگوی آزمون شده در سطح 05/0>P از تناسب قابل قبولی برخوردار بوده است.

کلید واژگان :

آموزش کارآفرینی از دور، کسب و کار، نحوه استفاده از فناوری اطلاعات ارتباطات، برقراری ارتباط، تفکر انتقادی، ایجاد فرصت



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک