هدف: تغییر و تحولات مستمر در فناوري ها و مدل هاي کسب و کار، موجب گردیده است سازمان ها براي استفاده سریع از فرصت هاي پیش آمده و گریز از ریسک هاي مخرب آینده، به راهبردهاي جدیدي روي آورند. آینده نگري باز یکی از راهبردهاي نوینی است که با تاکید توامان بر مهارت ها و قابلیت هاي دورنی و بیرونی، سازمان ها را قادر می سازد ایده هاي جدید را براي ارائه محصولات و خدمات نوآورانه شناسایی کنند و بر پیچیدگی هاي محیطی کسب و کارها فائق آیند. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آینده نگري باز بر نوآوري باز و با تاکید بر چارچوب ارزش هاي رقابتی در صنعت نساجی است. روش: روش تحقیق در این مقاله مبتنی بر روش دلفی متخصصین بوده و از هم اندیشی متخصصین به صورت پانل و دلفی در صنعت نساجی براي ارزیابی تأثیرگذاري دانش آینده پژوهی بر الگوهاي برنامه ریزي و سیاست گذاري در دانش برنامه ریزي و توسعه استفاده شده است. این مقاله از نظر هدف کاربردي و از نظر شیوه و روش گردآوري داده ها و تحلیل آنها، توصیفی اکتشافی و از نوع همبستگی است. یافته ها: دستاورد اصلی این مقاله تعیین حوزه هاي اولویت دار دستیابی به مرجعیت علمی در صنعت نساجی با مشارکت تمامی ذينفعان بوده است. این مقاله توانسته است تأثیر انواع فرهنگ ها بر آینده نگري و نوآوري باز را به تصویر بکشد. نتیجه گیری: تحلیل مسیر مدل ساختاري بیانگر آن است که آینده نگري باز با ضریب 0.34 اثر مثبتی بر نوآوري باز دارد و فرهنگ انسان گرا و توسعه گرا محرک هاي قوي براي آینده نگري باز و نوآوري باز هستند و فرهنگ بروکراتیک مانعی براي موفقیت پروژه هاي آینده نگري باز و بهبود نوآوري باز محسوب می شود. آینده نگري باز به عنوان یک رویکرد راهبردي می تواند با گسترش تفکر خلاق و استفاده از دیدگاه هاي مختلف، شرکت ها را از وابستگی به مسیر و قفل شدن در نوآوري هاي فعلی باز دارد و ریسک هاي آینده صنعت نساجی را کاهش دهد.
کلید واژگان :آینده نگري باز، نوآوري باز، فرهنگ سازمانی، چارچوب ارزش هاي رقابتی.
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک