تاب آوری نوعی رفتار سازمانی در پاسخ به بحرانها و چالشهای محیطی است که با هدف بهبود و انسجام عملکرد، موجب تغییر مسیر سازمان ازطریق استفاده از فرصتها و اقدامات نوآور میگردد. از آنجاکه تاب آوری چارچوبی ایجاد مینماید که موجب سازگاری یا پیشگامی محیطی خواهد شد، در این مطالعه با هدف فهم ارتباط انتخاب راهبرد تاب آوری سازمان با ویژگیهای محیط کسب وکار کشور ایران تلاش شد به این سوال پاسخ داده شود که «چگونه میتوان با افزایش سطح کلی قابلیت تابآوری موجب تعدیل اثرات محیط بر سازمانها و بنگاههای ایرانی شد». این پژوهش از نظر هدف کاربردی است که با روش کیفی نظریه برخاسته از دادهها (رویکرد گلیزری) و تکنیک مصاحبه عمیق هدفمند انجام شده است. یافته های حاصل از تحلیل مصاحبه 10 کارآفرین تثبیت شده با تجربهی تاب آوری و دو پژوهشگر کارآفرینی با تجربهی مرشدی کسبوکار، نشان داد در محیط کسب وکار ایران برهمکنش سه جریان تاب آوری: شناختی، عاطفی-ارزشی و رفتاری موجب انتخاب نوعی الگوی پیشگامی میگردد که در آن رویکرد به شش عامل دسترسی به موفقیت، فرصت، تغییرات محیطی، ساختار سازمانی، اطلاعات و یادگیری با رویکرد سازگارپذیری سازمانهای پیرو متفاوت است. براین اساس به سیاستگذاران توصیه میشود با تحلیل و انتخاب الگوی مناسب تاب آوری سازمان، مدل کسبوکار سازمان را متحول نمایند.
کلید واژگان :تاب آوری، سازگارپذیری، پیشگامی، ظرفیت و کیفیت نهادی محیط
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک