چکیده پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی بومی استانداردهای حرفهای معلمان مقطع متوسطه در محیط های یاددهی-یادگیری انجام شده است. رویکرد پژوهش حاضر، از نوع کیفی و روش مطالعه استفاده از تکنیک دلفی است. ابزار پژوهش، پرسشنامة دلفی و دربرگیرندة 118سنجه ارزیابی در قالب 12 کلید مولفه استاندردهای حرفهای است که درنتیجه پایش محیطی و شبکهای از منابع ملی و بینالمللی استخراج شده و محقق آن را پالایش و تنظیم کرده است و در دو دور پیوسته دلفی به صورت الکترونیکی میان 32 نفر نمونه منتخب که به صورت هدفمند گزینش شدهاند، توزیع شده و بازخوردها مطابق پیوستار اجماع دلفی به اعضا انعکاس یافته است. تجزیهوتحلیل پاسخهای دلفی تا رسیدن به اجماع نسبی و دستیابی به همرأیی بالا، به روش آمار توصیفی و با استفاده از شاخصهای فراوانی، میانگین، انحراف معیار جداول و نمودارها انجام گرفته است. یافتههای بهدستآمده نشان میدهد متخصصان روی 10 حیطه استاندارد حرفهای با 44 زیرمؤلفه یا سنجه عملکرد حرفهای بومی برای معلمان متوسطه به توافق و اجماع نسبی دست یافتهاند که در قالب الگویی مفهومی–تجربی برای مدل بومی استانداردهای حرفهای معلمان متوسطه اعتباربخشی و ارائه شده است.
کلید واژگان :استانداردهای حرفهای؛ معلمان متوسطه؛ مطالعه دلفی
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک