چکیده :

چکیده پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی بومی استانداردهای حرفه­‌ای معلمان مقطع متوسطه در محیط­ های یاددهی-یادگیری انجام شده است. رویکرد پژوهش حاضر، از نوع کیفی و روش مطالعه استفاده از تکنیک دلفی است. ابزار پژوهش، پرسشنامة دلفی و دربرگیرندة 118سنجه ارزیابی در قالب 12 کلید مولفه استاندردهای حرفه­‌ای است که درنتیجه پایش محیطی و شبکه­‌ای از منابع ملی و بین­‌المللی استخراج شده و محقق آن را پالایش و تنظیم کرده است و در دو دور پیوسته دلفی به­ صورت الکترونیکی میان 32 نفر نمونه منتخب که به صورت هدفمند گزینش شده­اند، توزیع شده و بازخوردها مطابق پیوستار اجماع دلفی به اعضا انعکاس یافته است. تجزیه­وتحلیل پاسخ­های دلفی تا رسیدن به اجماع نسبی و دستیابی به همرأیی بالا، به روش آمار توصیفی و با استفاده از شاخص­‌های فراوانی، میانگین، انحراف معیار جداول و نمودارها انجام گرفته است. یافته­‌های به‌‌­دست­‌آمده نشان می­‌دهد متخصصان روی 10 حیطه استاندارد حرفه­‌ای با 44 زیرمؤلفه یا سنجه عملکرد حرفه­‌ای بومی برای معلمان متوسطه به توافق و اجماع نسبی دست یافته­‌اند که در قالب الگویی مفهومی–تجربی برای مدل بومی استانداردهای حرفه‌­ای معلمان متوسطه اعتباربخشی و ارائه شده است.

کلید واژگان :

استانداردهای حرفه‌ای؛ معلمان متوسطه؛ مطالعه دلفی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک