چکیده :

هدف: استرس بر اثر تراكم و پيچيدگي كاري بالا و الزام به ساعت هاي كار طولاني ايجاد مي گردد. استرس در بين دانشكاران بيشتر است چرا كه ماهيت كار دانشي مبتني بر پيچيدگي و تمركز بالا است، از طرفي چالش هزاره سوم بهره وري دانشكاران مي باشد. لذا هدف انجام اين تحقيق بررسي ارتباط بين استرس و بهره وري دانشكاران در شركت مس سرچشمه انتخاب شد. روش بررسي: در اين مطالعه مقطعي 120 نفر از دانشكاران مس سرچشمه مورد بررسي قرار گرفتند. داده هاي اين مطالعه از طريق مصاحبه و تكميل پرسشنامه هاي سنجش عملكرد، سنجش استرس و سنجش بهره وري دانشكاران استخراج گرديد. يافته ها: گروه برنامه نويسان كامپيوتر بيشترين ميزان بهره وري دانشكاران و رضايت شغلي را دارد، و ميزان استرس در اين گروه در وضعيت مطلوب تري قرار دارد. استرس در سطح اطمينان 95 درصد و دو عامل وفاداري و رضايت شغلي در سطح اطمينان 90 درصد با بهره وري دانشكاران در ارتباط هستند. رضايت شغلي بيشترين تاثير را بر بهره وري دانشكاران دارد. نتيجه گيري: يافته هاي اين پژوهش نشان مي دهد كه اثرات زيان بار استرس تنها در مبتلا كردن افراد به مرضهاي روحي و جسمي نيست. بلكه تاثير بسيار بر بهره وري مديران و دانشكاران دارد. براي مقابله با آن، نياز به برنامه ريزي مناسب پيشگيرانه در اين زمينه است كه بايد در برنامه ريزي سالانه شركت مورد توجه قرار گيرد

کلید واژگان :

استرس، بهره وري دانشکاران، مس سرچشمه



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک