چکیده :

هدف این پژوهش بررسی رابطه سبک رهبری تحول آفرین با خودکارآمدی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران بود . روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعة آماری ، کلیه کارکنان دانشگاه های آزاد اسلامی پنج شهر استان مازندران شامل تنکابن ، چالوس ، ساری ، نکاء و بهشهر به تعداد 920 نفر بود. نمونة آماری از طریق جدول کرجسی و مورگان 261 نفر محاسبه شد که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای بر اساس منطقه جغرافیایی انتخاب گردید. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر ) 1001 ( و پرسشنامه سبک رهبری باس و آوالیو ) 2999 ( بود. داده ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل گرسیون چندگانه تحلیل شد . یافته ها نشان داد که بین مؤلفه های سبک رهبری تحول آفرین )نفوذ آرمانی ، انگیزش الهام بخش ،تحریک ذهنی و ملاحظات فردی( با خودکارآمدی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد ) <0/01 (. افزون براین ، تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین متغیرهای پیش بین ، نفوذ آرمانی بیشترین نقش را در پیش بینی خودکارآمدی کارکنان دارد.

کلید واژگان :

رهبری تحول آفرین ، نفوذآرمانی ، تحریک ذهنی ، انگیزش الهام بخش ، ملاحظات فردی و خودکارآمدی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک