هدف این پژوهش، تدوین الگوی مناسب بازارگرایی با رویکرد تکنولوژی های نوین در صنعت بیمه بوده است. برای دستیابی به این هدف، از روش تحقیق توصیفی پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق، شامل مدیران عالی، میانی و اجرایی در صنعت بیمه بود. نمونهگیری به روش تصادفی خوشه ای انجام و 345 نفر برآورد شد. در راستای جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه بهره گرفته شد. پرسشنامه مذکور محقق ساخته بود که با توجه به نظرات خبرگان، نتایج رتبه و اهمیت ابعاد بازارگرایی با رویکرد تکنولوژی های نوین در قالب 47 گویه و هشت بعد به ترتیب شامل ابعاد ویژگی های شخصیتی مشتریان، مدیریت، کانال ارتباطی، پشتیبانی مالی، دانش و فناوری، تحلیل شرایط بازار می باشد. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و روایی سازه بررسی شد که در سطح مناسب ارزیابی شد. پایایی آن هم از طریق آلفای کرونباخ تحلیل شد که برای کل پرسشنامه معادل 93/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های توصیفی، آزمون تی تک نمونه ای و مدل یابی معادلات ساختاری از طریق دو نرم افزارSPSS و Lisrel استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد ابعاد مدیریت، ویژگی های شخصیتی مشتریان، پشتیبانی مالی، دانش و فناوری و تحلیل شرایط بازار بازارگرایی با رویکرد تکنولوژی های نوین بر عملکرد شرکت های بیمه تاثیر مثبت و معنی دار دارد. همچنین پس از بررسی نتایج حاصل از مدل ساختاری بعد دانش و فناوری بازارگرایی با رویکرد تکنولوژی های نوین بالاترین اثر مستقیم و بعد تحلیل شرایط بازار بازارگرایی با رویکرد تکنولوژی های نوین دارای کمترین اثر بر عملکرد شرکت های بیمه را دارد. در پایان نتایج به بحث و تفسیر گذاشته شدند.
کلید واژگان :بازارگرایی، ابعاد بازارگرایی، تکنولوژی های نوین، عملکرد، صنعت بیمه
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک