چکیده :

هدف از این پژوهش طراحی مدل مفهومی آوای اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های دولتی ایران با رویکرد مدل‌یابی ساختاری تفسیری بوده است. این پژوهش از نظر هدف توصیفی-پیمایشی و از نوع روش کیفی-کمی است. ابتدا از روش کیفی جهت دستیابی به مدل ساختاری تفسیری، مصاحبه نیمه ساختار یافته به‌صورت عمیق براساس نمونه‌گیری گلوله برفی صورت گرفته است. تعداد 15 مصاحبه با توجه به سابقه کار و میزان آشنایی خبرگان با موضوع به اشباع نظری رسید. با استفاده از کدگذاری، ابعاد و مولفه‌های آوای اعضای هیئت علمی استخراج شد. در این بخش در ادامه مولفه‌های مورد تایید در پرسشنامه معادلات ساختاری تفسیری به خبرگان جهت دستیابی به مدل جامع آوای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های دولتی ایران ارائه گردید. در بخش کمی جهت اعتبارسنجی مدل به دست آمده از پرسشنامه 38 گزاره‌ای محقق ساخته با طیف پنج‌تایی لیکرت استفاده شد که روایی آن از روش روایی همگرا و واگرا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفته است. جامعه آماری این بخش شامل 90 عضو هیئت‌علمی می‌باشند که دارای حداقل 5 سال سابقه اجرایی در برنامه‌ریزی راهبردی در دانشگاه خود می‌باشند و حداقل یک مقاله را در حوزه آوای کارکنان به چاپ رسانده‌اند. نمونه مورد بررسی برای معادلات ساختاری براساس فرمول کوکران 73 نفر محاسبه گردید. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار اسمارت پی ال اس 3 صورت گرفته است. نتایج بخش کیفی ده بعد ساختار سازمانی، رفتارهای مدیریتی، گروه و تیم، جو و محیط آوایی، عوامل قانونی، منابع انسانی، شخصیت، عوامل فرهنگی، تضاد و تعارض و ارتباطات را به عنوان ابعاد آوای اعضای هیئت‌علمی شناسایی کرده است. نتایج بخش کمی نشان داد که مقادیر آماره تی برای تمامی مسیرها از میزان استاندارد قدرمطلق 96/1 بالاتر است و تمامی عوامل شناسایی شده بر آوای اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های دولتی ایران اثرگذار می‌باشد.

کلید واژگان :

آوای کارکنان رفتارهای مدیریتی جو و محیط آوایی مدل یابی ساختاری تفسیری



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک