با توجه به نقش رفتارهاي ورودي شناختي اختصاصي درتبيين و پيش بيني موفّقيّت و شكستهاي تحصيلي پژوهش حاضر بر آن بود تا آزمونهاي لازم را براي سنجش ميزان تسلّط فراگيران بر رفتارهاي پيش گفته در اختيار دبيران عربي، رياضي و زبان انگليسي دوره راهنمائي قرار دهد. بدين منظور سه گروه تخصصي رياضي، عربي و زبان انگليسي متشكّل از اساتيد دانشگاهي و دبيران متخصص به استخراج اهداف آموزشي دروس يادشده در جداول دو بعدي مشخصات پرداختند. آنگاه به كمك روش تحليل تكليف گانيه هر هدف آموزشي به اهداف پيش نياز كه در پايههاي قبل قرار داشت تجزيه شد .با تبديل اهداف پيش نياز به سوالات، مجموعه سوال شامل 1188 پرسش چندگزينه اي براي سه درس، سه پايه و در 16 مقياس جداگانه آماده شد. به جهت ضرورتهاي كاربردي و نيز بررسي پايائي، براي هر پايه-درس يك فرم موازي نيز تهيه شد . فرمهاي 16 گانه روي 160 نفر دانش آموز اجرا شده و با بررسي مقدماتي ،5 ماده حذف و 1183 ماده براي اجراي نهائي در همان 16 فرم آماده شدند. جامعهي آماري شامل كليّه دانش آموزان مدارس روزانه و دولتي مقطع راهنمائي استان خوزستان بود كه با استفاده از روش نمونهگيري مرحله اي 3976 نفر از مناطق و شهرهاي منتخب از دو جنس و سه پايه براي اجراي فرمهاي الف و ب آزمون مربوط به پايه و كلاس خود را در دو روز متوالي انتخاب شدند. دادههاي معتبر وارد برنامه SPSSWIN11 گرديد. هر فرم به طور جداگانه با روش تحليل مؤلّفههاي اصلي، چرخش واريماكس تحليل عامل شد .مقدار ارزش ويژه ي براي استخراج عوامل در حدود 2 بوده و به منظور كوتاه كردن مقياسها از حداقل بار عاملي 40/0 جهت قراردادن مادهها در عوامل استفاده شد. استخراج عوامل يكسان از فرمهاي الف و ب براي هر پايه و درس، نشان داد كه محتواي اندازه گيري شده در دو فرم براي همه آزمونها تقريباً يكسان است. هرچند كه تعداد مادههاي عوامل در دو فرم يكسان نبود. در بررسي پايائي، ضرايب آلفايي كرانباخ براي مقياس اوليه، نهائي و عوامل استخراج شده گزارش شد. روايي آزمونها بوسيله همبستگي ميان فرمهاي الف و ب و نيز همبستگي ميان متغير ملاك (عملكرد تحصيلي دانش آموزان ) با نمره آنها در فرمهاي الف و ب آزمونهامحاسبه شد. مقياسهاي 8 گانه همراه با فرم موازي خود به عنوان بخشي از برنامههاي ترميمي در آموزش دروس مورد نظر، به عنوان ابزار درپژوهشهايي كه نياز به ابزارهاي معتبر پيش آزمون و پس آزمون دارند و مهمتر از همه در اندازه گيريهاي ابتداي سال يا نيمسال تحصيلي از ميزان تسلط دانش آموزان بر پيش نيازها و در نتيجه اتخاذ تدابير لازم براي آموزش جبراني مناسبت دارند..
کلید واژگان :ساخت مقياس، اعتباريابي آزمون،آزمونهاي سنجش رفتارهاي ورودي شناختي، تحليل تكليف
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 4142660558982616
- سال انتشار : 1385
- نوع مقاله : پذیرفته شده در سایر مجلات علمی معتبر و علمی مروری و ISC
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : فصلنامه علمی تخصصی دانشکده و پژوهشکده مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین ع
- برگزار کنندگان :
- ISSN :
- تاریخ ثبت : 1393/12/26 18:49:49
- ثبت کننده : نامشخص
- تعداد بازدید : 340
- تعداد فروش : 0