چکیده :

يكي از محورهاي تحول در آموزش و پرورش كه موجب تحول اساسي در نظام تحقيق و توسعه مي‌گردد‌، طرح معلم پژوهنده « پژوهش در عمل» يا اقدام پژوهي است‌. اقدام پژوهي معلم را از نقش مجري محض در فرآيندهاي آموزشي به مدير و رهبري توانمند در اين عرصه ارتقا مي‌دهد‌. نتايج حاصل از اقدام پژوهي واقعي و حقيقي مي‌باشد، معيارهاي علمي و عيني محك زده مي‌شود و ميان عمل و نظريه سازگاري ايجاد مي‌شود‌. با اقدام پژوهي بدنه آموزش و پرورش زنده و فعال و بالنده مي‌شود‌. پژوهش در عمل از روش‌هايي است كه سازگاري با فرهنگ بومي وملي دارد و در اين رويكرد به تفاوت‌هاي فردي دانش آموزان توجه مي‌شود‌. بنابراين به منظور ارتقاي كيفيت تعليم و تربيت و اثر بخشي آموزشي بايستي مهارت‌ها و توانمندي‌هاي لازم در معلمان تقويت شود لازم اين امر مهم مجهز نمودن معلمان به بينش علمي انجام پژوهش مي‌باشد تا اين كه معلمان توليد انديشه نمايند و از آن در جهت بهبود وضع كلاس درس و مدرسه استفاده‌هاي لازم را به عمل آورند‌. لذا آموزش و پرورش‌، پژوهش ويژه خود را مي‌طلبد كه محور اساسي آن بايد تغيير و تحول در كلاس درس و جريان ياددهي و يادگيري باشد‌. مسلماً معلمان نقش اساسي در اين نوع پژوهش‌ها ايفاد مي‌كنند و بايد تلاش كرد ضمن بهره جستن از همه روش‌هاي تحقيق‌، ساز و كارهاي پژوهش‌هاي كلاسي و پژوهش ضمن عمل را تدارك ديد‌.

کلید واژگان :

پژوهش، روآموزش و پرورش، پژوهش در عمل، معلمان پژوهنده



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک