چکیده :

کارآفريني بعنوان يك پديده نوين در اقتصاد، در يك گستره وسيع و در تعاملی چند سويه با بازارگرایی، نقشی تعيين كننده در بهبود و ارتقای عملکرد سازمان ها ایفاء می کند. هدف از انجام اين پژوهش ارزیابي تأثیر گرایش کارآفرینی بر عملکرد شرکت های بیمه با در نظرگرفتن بازارگرایی بعنوان متغیر ميانجي در رابطه بين این دو متغیر است. به این منظور، سه فرضیه تدوین گردید. برای گردآوری اطلاعات لازم جهت آزمون فرضیه ها، از پرسشنامه ای استاندارد حاوی 42 سؤال در 9 بعد استفاده شد و بین 265 نفر از نمایندگان شرکت های بیمه دولتی و خصوصی در سطح استان گیلان، بعنوان جامعه آماری تحقیق توزیع گردید. جهت تحلیل داده ها و آزمون فرضیات از روش تحلیل عاملی و تحلیل مسیر بهره گرفته شد. نتایج آزمون فرضیات تحقیق، ضمن تأیید تأثیر بازارگرایی بر عملکرد نشان داد که بطور كلي بين گرایش کارآفرینی و عملکرد بصورت مستقیم و همینطور بواسطه بازارگرايي و بطور غیر مستقیم نیز رابطه معناداري وجود دارد و متغير بازارگرایی بر اين رابطه تأثير بسزايي می گذارد. در انتها نیز متناسب با یافته های تحقیق، پیشنهاداتی جهت توسعه گرایش کارآفرینی در شرکت های بیمه ارائه گردید.

کلید واژگان :

گرایش کارآفرینانه، بازارگرایی، عملکرد مالی



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک