چکیده :

امروزه با طرح و ظهور نظریه های جدید درحوزه روانشناسی یادگیری و ردّ برخی مبانی نظریه های گذشته، ایده های جدیدی در حوزه ارزشیابی شکل گرفته است، بطوری که نظام آموزشی کشور ما نیز چندسالی است که طرح ارزشیابی توصیفی را در مدارس ابتدایی اجرا و پیاده سازی کرده است. لذا هدف از این پژوهش، بررسی نگرش و تجربه معلمان در خصوص تحقق اهداف طرح ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی مدارس استان ایلام می باشد. روش این پژوهش توصیفی- پیمایشی و از نوع ترکیبی(کمی و کیفی) بوده و جامعه آماری متشکل از معلمان شاغل در اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام بود. نمونه شامل 150 نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها شامل مصاحبه حضوری و پرسش نامه بود که در قالب مقیاس پنج گزینه ای لیکرت تنظیم گردیده است. همچنین برای انجام مصاحبه، تعداد 20 نفر به صورت نمونه گیری هدفمند ازجامعه ی آماری انتخاب شدند. داده ها در سطح آمار توصیفی به وسیله رسم جداول و نمودار، محاسبه میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی به وسیله آزمون های آماره ای تی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها حاکی از آن بود که با اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در استان ایلام تمامی اهداف طرح محقّق شده است و همچنین یافته های حاصل از مصاحبه نیز با نتایج حاصل از پرسش نامه همسو بوده و تأیید می نماید که اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در استان ایلام، در دستیابی به اهداف خود موفق بوده است.

کلید واژگان :

معلمان، ارزشیابی توصیفی، دوره ابتدایی، اهداف طرح، استان ایلام.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک