چکیده :

«بخاری» که وی را امیرالمؤمنین حدیث لقب داده‌اند و کتاب صحیح او را علمای عامه اصح کتب بعد کتاب‌الله نامیدند؛ به صراحت در مقدمه کتاب خود سخنی از معیارهای گزینش احادیث و انتخاب راویان و شروط آنان بیان نداشته است. امّا برخی با بررسی در مدالیل و اسناد احادیث کتاب صحیح بخاری سعی در استخراج ملاک‌های او نمودند. به نظر می‌رسد با توجه به نام کتابش «الجامع الصحیح المسند المختصرمن امور رسول‌الله و سننه و ایّامه»؛ معیار وی گزینش احادیث فاقد شذوذ و علّت بوده است؛ به گونه‌ای که راویان همگی ثقه، عادل و ضابط بوده و از حیث سند به پیامبر یا صحابی متصلاً برسد. گرچه برخی علما معتقدند که ملاک‌های پیش گفته از سوی متأخرین بیان گشته است و منهج بخاری با توجه به پیشنهاد استادش «لو جمعتم کتابا مختصراً لصحیح سنه رسول‌الله» منقح نمودن روایات صحیح از غیر آن بوده است. دراین پژوهش تلاش شده است تا با بازنگری معیارهای بخاری، به نقد و بررسی شروط راویان یعنی صحابی عادل، ایمان، راستگویی و وثاقت بپردازد. با بررسی انجام شده مشخص گردید که این معیارها و شروط ذکر شده؛ در تضاد با احوال برخی از راویان مانند ابوهریره، عمروبن عاص،ابوموسی اشعری و عمران‌بن‌حطان قرار دارد. از سوی دیگر وجود روایاتی که از نظر متنی مخالف قرآن و سنت قطعی است، می‌رساند که کتاب او دارای روایات جعلی و ساختگی است.

کلید واژگان :

معیار، روایات بخاری، شروط راوی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک