چکیده :

برنج یکی از مهمترین غلاتی است که غذای دو سوم جمعیت جهان راتشکیل می دهد.استان گیلان به عنوان یکی ازمهمترین استان های تولیدکننده برنج کشور محسوب می شودبه طوری که بیش از30درصدبرنج کشوردراین استان تولید می شودیکی ازمهمترین مشکلات برنج نوسانات شدیدقیمت وسیستم بازاریابی سنتی آن است که اغلب برای تولید کنندگان برنج دراستان گیلان لطمات جبران ناپذیری وارد می کند،دراین میان هدف ما بررسی میزان هزینه های تولید برنج توسط کشاورز وبازار فروش آن وهچنین دخالتهای دولت با مسئله سیاست غذای ارزان درمورد خودکفایی محصول برنج باتعرفه واردات بربازاربرنج که دربین اقشارتولیدی ومصرفی کاملابحث برانگیز بوده وبه صورت چالشی بزرگ درمقابل سیاست گذاران ومحققین قرارگرفته است وتعیین ارزش اقتصادی زمین ونیروی کار درتولید وبرنج واندازه بهینه زمین زراعی برنج که به دلایلی زیادی ازجمله تقسیم بین وراث ،تغییرکاربری،مقرون به صرفه نبودن کشت برای کشاورز و رها سازی آن سالانه کوچکتروکمتر میشودکه درمیزان تولید وهزینه ودر درآمد کشاورزبرای ادامه زندگی درروستا تاثیر گذار می باشد که دراین تحقیق به این مقوله های مهم ذکرشده ، که درتقویت وتوسعه ومیزان تولید وهمچنین درآمد قشر زحمتکش کشاورزمنجر می شود پرداخته شده است . که لازم است دولت به کمک این قشر پر تلاش ولی کم درآمد بشتابد وبااعمال سیاستهای حمایتی خود از جمله جلوگیری از واردادات بی رویه برنج خارجی واجرایی شدن قانون عدم تقسیم زمین های زراعی بین وراث بخصوص غیر ساکن وشاغل در بخشهای دیگر، تاحداقل چهار هکتار،وهمچنین مکانیزاسیون کردن زمین کشاورزی و کاهش هزینه های مواد از جمله کود شیمیایی ،سم ...ودادن آموزش های لازم موجب بهره وری وبالابردن درآمد کشاورزان بشود .

کلید واژگان :

بازاریابی ،برنج،گیلان،تعرفه واردات ،اندازه بهینه ،نیروی کار خانوادگی



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک