چکیده :

این مقاله با هدف بررسی چالش ها و موانع تمرکززدایی و تمرکزگرایی در فرایند برنامه ریزی توسعه آموزشی تهیه و تدوین شده است. روش تحقیق در این مقاله توصیفی – تحلیلی است. از منابع و متون کتابخانه ای جهت گردآوری و بررسی داده ها استفاده شده است. نتایج بررسی ها نشان می دهد که تمرکززدایی در کنار فرصت های بی بدیلی که در جهت رشد و توسعه فراهم می آورد، دارای چالش ها و موانعی می باشد که در سطوح منطقه ای و ملی قابل بحث و بررسی است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که چالش ها و موانع فرایند برنامه ریزی توسعه آموزشی در دو سطح متمرکز و غیرمتمرکز قابل بحث و بررسی است در سطوح غیرمتمرکز: کمبود نیروی متخصص و ضعف برنامه ها، چالش مفهومی، ساختار متمرکز سیاسی و اداری، نگرش بخشی، فقدان نظام مدیریت منطقه ای و فقدان فرهنگ برنامه ریزی از آن جمله اند. در سطوح متمرکز می توان به نبود تعریف جامع از توسعه، تمرکزگرایی در برنامه ریزی، عدم اولویت گذاری در اهداف برنامه ها با توجه به محدودیت ها، ضعف دولت ها در عملیاتی کردن برنامه ها و غیره نام برد. همچنین نتیجه تحقیق بیانگر آن است که روند برنامه ریزی توسعه آموزشی همزمان با برنامه های توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شروع و ماهیت آن ها دستوری بوده است.

کلید واژگان :

تمرکزگرایی، تمرکززدایی، توسعه، برنامه ریزی توسعه آموزشی، چالش ها.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک