چکیده :

هدف: هدف كلي اين پژوهش، شناسايي اثربخشي درسكتابخانه و اصول كتابدارياز ديدگاه دانشجويان رشته علوم تربيتي دانشگاهشهيد بهشتي و ارائه راهكارهايي جهت بهبود ارائه اين درس است. روش­شناسي: نوعپژوهش حاضر، كاربردي و روش آن پيمايشي است كه با رويكرد توصيفيانجام شده است. جامعه اين پژوهش، شامل 58 نفر از دانشجويان دوره كارشناسي رشتهعلوم تربيتي دانشگاه شهيد بهشتي است كه طي سه سال اخير درس آشنايي با كتابخانه واصول كتابداري را گذرانده بودند. برايگردآوري اطلاعات مورد نياز، پرسشنامه­اي محقق ساخته تهيه و تدوين شد. پرسشنامهشامل 19 سوالات بسته و بر اساس طيف ليكرتطراحي شده است. تجزيه و تحليل داده­ها به صورت توصيفي و با استفاده از نرم افزار آماريSPSS انجام شد. يافته­ها: پژوهشحاضر نشان داد كه برگزاري كلاس درس آشناييبا كتابخانه و اصول كتابداري براي دانشجويان رشته علوم تربيتي، تاحدودي براي آنهااثربخش بوده است. بيشترين اثربخشي اين درس، به اصول چكيده­نويسي، شيوه تنظيم فهرستمنابع، آشنايي با ابزارهاي پيشرفته جستجو در محيط وب و مهارتهاي بهره­گيري ازكتابخانه مرتبط بوده است. نتيجه­گيري: اصلي ترين رسالت كتابداري كه يك حرفه مشتري مدار است، تسهيم و تسهيل در دسترسي به دانشي است كه مشتري به آن احتياج دارد. ارائه درس آشنايي با كتابخانه و اصول كتابداري، مي­تواند نقش قابل تاملي در آموزش مهارتهاي بهره گيري از كتابخانه و شناساندن وظايف كتابدار به كاربران داشته باشد.

کلید واژگان :

دانشگاه شهيد بهشتي، اثربخشي، اصول كتابداري، دانشجويان رشته علوم تربيتي



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک