چکیده :

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر تعاملی بین ابعاد رضایت شغلی و تعهد سازمانی در بین دبیران مدارس متوسطۀ دولتی شهر همدان انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش کلیه دبیران مدارس متوسطۀ دولتی شهر همدان (1330 نفر) در سال تحصیلی 91 - 1390 بوده¬اند. با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی طبقه¬ای نسبی، نمونه¬ای به حجم 297 نفر انتخاب گردید. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامۀ رضایت شغلی ویسوکی و کروم و تعهد سازمانی آلن و می¬یر بودند که پایایی آن¬ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از آزمون t تک گروهی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره با استفاده از نرم¬افزار SPSS استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که میزان رضایت شغلی و تعهد سازمانی دبیران بالاتر از حد متوسط است. بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی دبیران ارتباط متقابل و تعاملی وجود دارد. از بین مؤلفه های تعهد سازمانی، تعهد عاطفی بیشترین اثر پیش¬بینی کنندگی بر رضایت شغلی را دارد. همچنین از بین مؤلفه¬های رضایت شغلی، مؤلفۀ رضایت از کار و رضایت از ارتقاء، قدرت پیش¬بینی تعهد سازمانی را دارد.

کلید واژگان :

رضایت شغلی ، تعهد سازمانی، دبیران، مدارس متوسطه



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک