مسأله حجاب، تبيينی از هويت اجتماعی و دينی انسان در جلوگيری از سقوط اخلاق و انسانيت است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی رابطه هویت اجتماعی زنان و میزان حجاب آنان میباشد که به شیوه پیمایشي انجام شده است. اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه از یک نمونه 80 نفری از بین زنان بالای 20 سال شهر تهران که به پنج طبقه با فاصله سنی 10 سال تقسیم شدهاند، به صورت غیرتصادفی جمعآوری گردیده است. در اين بررسي از نظريه آنتوني گيدنز جهت تبيين هويت اجتماعي زنان استفاده شده است. لازم به ذکر است که هویت اجتماعی خود از پنج بخش هویتی: ملی، قومی، گروهی، دینی و جنسی تشکیل شده است. نتایج حاصل، حاكی از وجود رابطه معنادار بین متغیرهای تحصیلات، سن، هویت گروهی، هویت جنسی و هویت دینی با میزان استفاده از حجاب است. هویت دینی داراي بالاترین میزان همبستگی و هویت جنسی نیز پایینترین میزان همبستگی را نشان میدهد. اما متغیرهای هویت قومی و هویت ملی رابطه معناداری با میزان استفاده از حجاب را نشان ندادند. به نظر میرسد که مدل مفهومی برگرفته از نظریه گیدنز، جهت سنجش هویت اجتماعی مدل مناسبی باشد.
کلید واژگان :هویت، هویت اجتماعی، زنان، حجاب، پوشش
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک