چکیده :

هدف از اين پژوهش بررسي رابطه بين هوش هيجاني و اثربخشي اعضاي هيات علمي در دانشگاه آزاد اسلامي پارس آباد مغان بود. روش تحقيق از نوع همبستگي و جامعه آماري پژوهش شامل كليه اعضاي هيات علمي(45N= ) و دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد پارس آباد مغان (2054N= )در سال تحصيلي87-86 بود. حجم نمونه مطابق با جدول مورگان 40 نفر هيات علمي و 800 نفر دانشجو برآورد گرديد و به روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شد. براي گردآوري داد ه ها از پرسشنامه استاندارد هوش هيجاني سيبريا شرينگ وپرسشنامه اثربخشي محقق ساخته استفاده شد. داده ها به كمك ضريب همبستگي پيرسون ورگرسيون چند متغيره تجزيه وتحليل شدند. نتايج پژوهش نشان دادكه، بين مؤلفه هاي هوش هيجاني واثربخشي اعضاي هيات علمي رابطه مثبت معني داري وجود دارد (01/0> p). از ميان 5 مؤلفه هوش هيجاني، سه مؤلفه خودانگيختگي، همدلي و مهارتهاي اجتماعي پيش بيني كننده هاي مناسبي براي اثربخشي اعضاي هيات علمي هستند (01/0>p).

کلید واژگان :

هوش هيجاني، اثربخشي، عضوهيات علمي



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک