چکیده :

چکیده امروزه نقش نظامهای ارزیابی و نظارت کارآمد در بهبود و تعالی سازمانها کاملا شناخته شده است.ارزیابی عملکرد سازمانها جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف به منظور استفاده بهینه از منابع و امکانات از جایگاه خاصی برخوردار بوده و شایان توجه زیادی می باشد.در همین راستا مدل های تعالی سازمانی به عنوان ابزاری قوی در پاسخگویی به این نیاز سازمانها از موفقیت چشمگیری برخوردار بوده و توانسته تا حدود زیاد در تعیین مسیر حرکت جهت دسترسی به تعالی منابع انسانی مورد استفاده قرار گیرند.در بین این مدل ها مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM ) به عنوان یکی از جامع ترین مدل های ارزیابی عملکرد شناخته شده است.هدف اصلی پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد اداره ي کلراه و شهرسازی استان مازندران بر مبناي مدل تعالی سازمانی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت می باشد. پژوهش حاضر از نظر روش، پیمایشی و از نظر نوع، توصیفی و از حیث هدف، کاربردي است. جامعه آماری این تحقیق مدیران و کارشناسان اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران می باشند که از روش سرشماری تعداد آنها 107 نفر می باشد.ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه ي استاندارد مدل تعالی سازمانی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت می باشد که دارای 50 سوال بسته و هم وزن می باشد.برای براورد پایایی پرسشنامه از روش ضریب آلفاي کرونباخ استفاده شده که مقدار آن 0.948به دست آمده است که مقداراین آماره نشان می دهد که سوالات پرسشنامه همبستگی بالایی با یکدیگر دارند و از پایایی بالایی برخوردار می باشد.برای تجزیه و تحلیل داده ها ی به دست آمده از پرسشنامه های جمع آوری شده از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است برای آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون تی تک گروهی با استفاده از نرم افزارspssمورد استفاده قرار گرفت. اطلاعات به دست آمده از تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق حاکی از آن است که در سطح اطمیان 95% فرضیه های تحقیق مورد تایید قرار گرفته است وارزیابی عملکرد اداره راه و شهرسازی مازندران مطلوب می باشد.

کلید واژگان :

ارزیابی عملکرد، تعالی سازمانی ،مدل تعالی سازمانی EFQM



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک