چکیده :

وجود نیروهای انسانی متعهد به سازمان در هر سازمان ضمن کاهش غیبت، تاخیر و جابجایی، باعث افزایش چشمگیر عملکرد سازمان، نشاط روحی کارکنان و تجلی بهتر اهداف متعالی سازمان و نیز دستیابی به اهداف فردی خواهد شد. عدم احساس تعهد و تعهد سطح پایین، نتایج منفی را برای فرد و سازمان به‌دنبال دارد؛ از جمله نتایج، ترک خدمت، غیبت زیاد، بی میلی به ماندن در سازمان، کاهش اعتماد مشتریان و کاهش درآمد می باشد. بنابراین تعهد به سازمان در کارکنان ستاد فرماندهی انتظامی استان هرمزگان، کاهش در راستای تولید محصولی بنام حفظ و ارتقای سلامت انسان‌ها گام بر می دارند اهمیت ویژه ای پیدا می کند. در این پژوهش هدف اساسی بررسی نقش نظام ارتباطات سازمانی در افزایش تعهد سازمانی کارکنان می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش توصیفی، همبستگی محسوب می‌گردد. از ابزار پرسشنامه استاندارد ارتباطات سازمانی رابینز و پرسشنامه استاندارد تعهد سازمانی آلن و مایر استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه کارکنان ستاد فرماندهی انتظامی استان هرمزگان بوده که نمونه آماری براساس فرمول کوکران؛ 194 نفر می¬باشد. روایی دو پرسشنامه با نظرسنجی از استادان و خبرگان تأیید شد و ضریب آلفای کرونباخ نشان‌دهنده پایایی بالای آن می باشد. در این مطالعه، از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج آزمون نشان می‌دهد که ارتباطات سازمانی رابطه مستقیم و معنادار بر تعهد سازمانی کارکنان و مولفه‌های آن دارد.

کلید واژگان :

ارتباطات سازمانی، تعهد سازمانی، تعهد عاطفی، تعهد مستمر، تعهد هنجاری، هرمزگان.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک