چکیده :

زمینه و هدف: در دنیای امروز، صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از عوامل مهم در بخش درآمدزایی شناخته شده است بنابراین، توجه به محیط فیزیکی استخرها امر ضروری به نظر می‌رسد چراکه این دو عامل منجر به ایجاد وفاداری و دلبستگی گردشگران شده و موجب تسریع درروند رشد و رونق اقتصاد می‌گردد؛ لذا در اين پژوهش قصد بر اين است تا تاثیر محیط فیزیکی بر وفاداری و دلبستگی مکانی بررسي شود. روش کار: جامعه آماري شامل تمامی گردشگران در استخرهای آبگرم شهر سرعین است. بر اساس فرمول جامعه نامحدود کوکران حجم نمونه 384 نفر به دست آمد؛ که به روش نمونه‌گیری غیر تصادفی در دسترس (بدون هیچ‌گونه گزینش ذهنی از قبل) در بین جامعه آماری توزیع و 318 پرسشنامه به‌صورت تکمیل‌شده از بين گردشگران جمع‌آوری گرديد. گردآوري داده‌های موردنیاز با پرسشنامه استاندارد انجام گرفت و روايي آن بر اساس روايي سازه، تشخيصي و همگرا و پايايي آن با ضريب آلفاي کرونباخ بررسي گرديد. آزمون مدل پژوهش بر اساس روش معادلات ساختاری و نرم‌افزار Lizrel انجام گرفت. یافته ها: نتايج نشان داد که محیط فیزیکی بر دلبستگی مکانی با آماره t 66/13 ضریب مسیر ۵۶/۰ تأثیر معنادار دارد و محیط فیزیکی بر وفاداری گردشگری با آماره t 43/10 ضریب مسیر ۴۶/۰ تاثیر معناداری دارد. نتیجه گیری: نتايج نشان داد که محیط فیزیکی می تواند بوسیله دلبستگی مکانی تاثیر معناداری دارد. همچنین نتایج آزمون فرضیه‌ها نشان داد که محیط فیزیکی بر وفاداری گردشگری تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد.

کلید واژگان :

محیط فیزیکی، وفاداری گردشگر، دلبستگی مکانی، استخرهای آبگرم شهر توریستی سرعین.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک