چکیده :

در سال‌های اخیر، رفتارهای شهروندی سازمانی به عنوان رفتارهای فرانقشی کارکنان، به دلیل اثرات قابل توجهی که بر اثربخشی و موفقیت سازمان‌ها داشته‌اند، بسیار مورد توجه قرار گرفته‎اند. شناسایی و تقویت زمینه های بروز چنین رفتارهایی عملکرد و کارایی سازمان ها را ارتقاء بخشیده و بقای بلندمدت آن ها را تضمین می کند. هدف از این مطالعه تبیین رابطه حمایت سازمانی ادراک شده و رفتار شهروندی سازمانی است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش توصیفی، همبستگی محسوب می‌گردد. به منظور گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استاندارد حمایت سازمانی ادراک شده آیزنبرگر و همکاران (1986)و پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی سازمانی لی و آلن (۲۰۰۲) استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه کارکنان ستاد فرماندهی انتظامی استان هرمزگان بوده که نمونه آماری براساس فرمول کوکران؛ 194 نفر می¬باشد. به منظور تحلیل استنباطی داده‌های حاصله از ابزارهای اندازه‌گیری از نرم افزار spssو ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون و آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج آزمون نشان می دهد که بین حمایت سازمانی ادراک شده رابطه معناداری با رفتار شهروندی سازمانی و مولفه‌های آن دارد. همچنین براساس آزمون فریدمن، رفتارهای معطوف به سازمان باضریب 54/1 در اولویت اول قراردارد، در نتیجه بیش‌ترین رابطه را با حمایت سازمانی ادراک شده دارد و رفتارهای معطوف به کارکنان با ضریب 46/1 در رتبه دوم و پایانی قرار دارد در نتیجه کم‌ترین رابطه را با حمایت سازمانی ادراک شده در ناجا دارد.

کلید واژگان :

حمایت سازمانی ادراک شده، رفتار شهروندی سازمانی، کارکنان، هرمزگان.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک