چکیده :

مدت مدیدی است که واژه جنگ نرم و قدرت نرم در جهان رایج شده است و کشورهای جهان ترجیح می دهند با قدرت رسانه ای خود به اهداف و نیت های خود دسترسی پیدا کنند. دانشمندان و متخصصان مغز و اعصاب مدعی هستند که پژوهش های علوم شناختی در کشورهای پیشرفته در مراکز رسانه ای انجام می شود و این پژوهش ها بسیار محرمانه هستند و در اختیار عموم جامعه بشری قرار نمی گیرد. مدتی است بحث داغ علوم شناختی در رسانه ملی نیز مطرح شده است. هدف این پژوهش بررسی دیدگاه برنامه سازان رسانه ملی در مورد استفاده از علوم شناختی در رسانه است. این پژوهش با استفاده از فوکوس گروه انجام شد و با استفاده از تجربه زیسته پژوهشگر و مثلث سازی رو شهای گردآوری اطلاعات یعنی مشاهده، مصاحبه و مشاهده مشارکتی انجام شد. در این پژوهش مشخص شد که بخش عمده ای از برنامه سازان رسانه ملی از علوم شناختی و کاربردهای آن ها اطلاعاتی ندارند. عد های معتقدند که ما فقط در برخی موضو عها میتوانیم از علوم شناختی استفاده کنیم که منافع بشریت در آن موجود است و عده ای استفاده از آن را مغایر با اخلاق حرفه ای رسانه ای می دانند. به نظر می رسد برای دست یافتن به جواب این پژوهش بایستی صبور بود و در سالیان آتی با این علم آشنایی بیشتری کسب کرد.

کلید واژگان :

علوم شناختی، رسانه، اخلاق حرفه ای، برنامه ساز، گروه کانونی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک