چکیده :

به زبان ساده، «کارآفرینی» همان فرایند تاسیس یک کسب و کار (شرکت) بر مبنای یک فکر و ایده نو است. اکنون در عرصه جهانی افراد خلاق و نوآور به عنوان کارآفرینان منشا تحولات بزرگی در عرصه تولید و خدمات شده اند. حتی شرکتهای بزرگ جهانی برای حل مشکلات خود به کارآفرینان مراجعه می کنند. کارآفرینی یکی از مؤلفه های موثر در پیشرفت اقتصادی بوده و مدیریت دانش زیرساختی ضروری برای بسیاری از فعالیت ها است، زمانی که کارآفرینی به عنوان یک روش زندگی توسط اکثریت افراد یک جامعه پذیرفته می شود ، ارکان توسعه در آن جامعه در مقایسه با سایر جوامع سریع تر رشد می کند. مدیریت دانش با ایجاد، توسعه و ترویج دانش و تمرکز بر دارایی های غیر فیزیکی ، تجارب و دانش کارکنان ، شرایطی را برای بروز رفتار کارآفرینانه فراهم می نماید و باعث بوجود آمدن سازمان های کارآفرین می شود که مجموعه این اقدامات تاثیر مستقیمی برروی رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سازمان دارد. در واقع می توان گفت: سازمان ها اگر بخواهند از رویکرد کارآفرینی برای نیل به اهداف خود یعنی بقاء، رشد و توسعه بهره مند شوند بایستی با مدیریت بر دانش شرایط را برای بروز رفتار کارآفرینانه فراهم نمایند . با توجه به اینکه اکثر کارآفرینان از پشتیبانی واحدهای مطالعاتی و تحقیقاتی بی بهره اند، وجود سامانه های عمومی مدیریت دانش می تواند این خلأ را پر کرده و به عنوان سامانه ای برای پشتیبانی تصمیمات مورد استفاده قرار گیرد. مهم ترین عامل موفقیت کارآفرینی سازمانی, مدیریت کردن اثر بخش دانش در سازمان است. از طرف دیگر خدمات مدیریت دانش می تواند فعالیت های کارآفرینی های متنوعی در پدید آورد. بر اساس نتایج تحقیق مشخص شد که مدیریت دانش از طریق مدیریت بهتر ایده ها، افزایش توانمندی ونوآوری، بهره وری کارکنان و رهبری موثر دانش می تواند منجر به کارآفرینی در سازمان گردد.

کلید واژگان :

کلید واژه ها : کارآفرینی ، مدیریت دانش ، پشتیبان تصمیم ، کارآفرینی دانشی ، اثربخشی سازمانی ، دانشگاه



ارزش ریالی : 100000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک