هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی در معلمان تربیت بدنی آموزش و پرورش استان مازندران بود. روش تحقیق توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری 1356 نفر معلمین تربیت بدنی استان مازندران بودند که با استفاده از روش نمونه نمونه¬گیری تصادفی- خوشه¬ای 300 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده¬ها از چهار پرسش¬نامه اطلاعات فردی، پرسش نامه یادگیری سازمانی مارسیک و واتکینز (1997) (DLOQ)(82/0=α)، رضایت شغلی(JDI) اسمیت، کندال و هیولین (1969) (91/0=α) و تعهد سازمانی (OCQ) آلن و می¬یر (1990) (86/0=α) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی مستقل، آزمون واریانس یکطرفه و رگرسیون از بسته¬ی آماری در علوم اجتماعی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می¬دهد که بین یادگیری سازمانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی و ویژگی¬های جمعیت شناختی(جنس، تحصیلات و سابقه کاری) اختلاف معناداری وجود ندارد. همچنین بین یادگیری سازمانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی با سن رابطه معناداری ندارند. اما بین متغیر یادگیری سازمانی با تعهد سازمانی و رضایت شغلی همچنین بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد. نهایتا حركت به سمت افزايش یادگیری سازمانی، تعهد سازمانی و رضايت شغلی در بين نيروي انساني از وظايف اصلي سازمان¬ها بوده و ضروري مي¬باشد.
کلید واژگان :یادگیری سازمانی، رضایت شغلی، تعهد سازمانی
ارزش ریالی : 150000 ریال
با پرداخت الکترونیک