مقدمه: انحراف، هرگونه رفتاری است که با انتظارات جامعه يا يکی از گروههای مشخص درون جامعه منطبق يا سازگار نباشد. پرستاری نيز همچون ساير مشاغل، چه به مفهوم انسانی مراقبت و مواظبت از بيماران، و چه به لحاظ حرفه شغلی همواره در معرض اين انحرافات است.هدف اين پژوهش به دنبال اين است تا تأثير انواع راهبردهای ارتباطات سازمانی و رفتارهای انحرافی بينفردی را در ميان پرستاران موردمطالعه قرار دهد. مواد و روش ها: در اين پژوهش همبستگی، جامعه آماری شامل پرستاران بيمارستانهای دولتی استان يزد هستند. حجم نمونه مطابق با جدول مورگان 291 نفر است که در اين پژوهش 300 پرسشنامه توزيع شد. يافتهها: رابطه راهبردهای ارتباطاتی بينفردی سخت و منطقی با رفتار انحرافی بينفردی مثبت و معنیدار است، لکن رابطه راهبرد ارتباطات بينفردی نرم با رفتار انحرافی بينفردی منفی و معنیدار است. نتيجه گيری: نتايج حاکی است که تقليل استفاده از راهبردهای ارتباطی سخت و در مقابل افزايش کاربرد راهبردهای ارتباطاتی نرم همچون احساس نگرش مطلوب، کسب وفاداری و جذب دوستی میتواند در مسير تأثيرگذاری و تغيير نگرشهای پرستاران مثمر ثمر باشد.
کلید واژگان :ارتباطات، راهبردهای ارتباطات سازمانی، راهبرد سخت، راهبرد نرم، رفتار انحرافی، پرستاران،
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک