چکیده :

هدف و زمینه: پژوهش حاضر بررسی مدیریت كلاس معلمان در مدارس به عنوان جزئی از برنامه درسی پنهان و ارتباط آن با عزت نفس دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر آبدانان می باشد. مواد و روش ها: روش انجام پژوهش از نوع آمیخته بود و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر آبدانان که در سال تحصیلی 94 - 93 مشغول به تحصیل بوده اند، می باشد. نمونه این پژوهش یک نمونه در دسترس و شامل دو کلاس م یباشد که، یكی از آن ها دارای معلمی است كه در اداره كلاس از روش اقتدارگرا استفاده می كنند و دیگری دارای معلمیا ست كها ز روشا ستقلال گراا ستفاده می كند.ا بزارا نداز هگیرین یز شامل مشاهده مستقیم و پرسش نامه محقق ساخته است كه برای تضمین روایی و پایایی آن از نظرات متخصصان علوم تربیتی استفاده شده است. یافته ها: نتایج تجزیه و تحلیل داد هها حاكی از آن است كه، معلم اقتدارگرا در اداره كلاس بیشتر دان شآموزان را كنترل می كند، در كلاس او تقسیم قدرت زیادی به چشم م یخورد و تعداد معدودی از دان شآموزان مورد توجه معلم هستند، دان شآموزانا وا ز عزتب هن فس پایینیب رخوردارهستندب ه گون های كه حتی زمانی كه دان شآموزان زرنگ كلاس پایه تابلو می روند، دچار استرس و اضطراب می شوند. ولی در كلاس معلم استقلا لگرا معلم به همه دانش آموزان به یك نحو نگاه می كند و به همه آ نها توجه دارد، دان شآموزان حتی دانش آموزانی كه از نظر درسی پایی نتر از دیگران هستند هنگام رفتن پایه تابلو استرس ندارند، روابط دانش آموزان با هم و با معلم مبتنی بر صمیمیت است، معلم كمتر از تنبیه و بیشتر از تشویق استفاده می كند.

کلید واژگان :

برنامه درسی، برنامه درسی پنهان، مدیریت کلاس، عزت نفس



ارزش ریالی : 200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک