چکیده :

یکی از فرایض دینی که برای انسان آثار مثبت و فراوانی دارد، نماز است. نماز مهمترین گام برای تربیت دینی و ایجاد رفتارهای صحیح است. در این تحقیق رابطه بین نماز خوانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بررسی شده و روش تحقیق آن از نوع توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان پسر و دختر دوره متوسطه شهرستان اشنویه در سال تحصیلی 89-1388 است. تعداد افراد نمونه به روش نمونه گیری تصادفی 120 نفر انتخاب گردیدند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته برای تشخیص میزان پایبندی به نماز بوده و از معدل دروس نوبت اول دانش آموزان به نشانه پیشرفت تحصیلی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل یافته ها از روش های آمار توصیفی، انواع جداول فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و ... روش های آمار استنباطی، تحلیل واریانس، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t استفاده شده است. نیجه تحقیق نشان می دهد که بین پیشرفت تحصیلی و نماز خوانی دختران و پسران رابطه معناداری وجود دارد.

کلید واژگان :

نماز - نماز خوانی - پیشرفت تحصیلی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک