رشد نوين اقتصادي، از دانش و اطلاعات سرچشمه مي¬گيرد. اين امر موجب افزايش اهميّت سرماية فکري به عنوان مقوله¬اي پژوهشي و اقتصادي شده است. و بدلیل نقش و سهم سرماية فکري در پيشرفت مديريتي، فنّي و اجتماعي اقتصاد،این مقوله امروزه موضوع تحقيقات جديد قرار گرفته است، به گونهاي که دانش سازماني، عامل اصلي مزيّت رقابتي و خلق ارزش شناخته شده است. بنابراين، دستيابي به مزيّت رقابتي و بقاي سازمان در گرو توانايي آن در خلق، ذخيره، توزيع و کاربرد دارايي هاي دانشي است. اندازه گيري سرماية فکري بر اساس رويکردي راهبردي از داراييهاي نامشهود استوار است. اثر اين دارايي ها بر مبناي ميزان خلق ارزش و منافعي که براي سازمان در پي دارد، سنجيده مي شود. در سالهاي اخير براي اندازهگيري سرماية فکري، چندين رويکرد و الگو مطرح شده است. اين مقاله رويکرد ها و الگوهاي اندازهگيري سرماية فکري را به اختصار مرور مي كند.
کلید واژگان :سرمایه فکری ،سرمایه انسانی ،سرمایه فیزیکی ،سرمایه ساختاری،عملکرد مالی
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک