چکیده :

هدف از تحقیق حاضر بررسی وضعیت و تعیین جایگاه فرهنگ مدیریت خطا در سازمان¬های ایران است. شرکت¬های داروسازی، بانک¬ها و شرکت¬های بیمه ی حاضر در بورس اوراق بهادار تهران به عنوان نمونه آماری مورد بررسی قرار گرفتند. این تحقیق براساس نحوه¬ی جمع آوری اطلاعات از نوع تحقیقات غیرآزمایشی/ همبستگی و برحسب هدف از نوع تحقیقات کاربردی می باشد. از 300 پرسشنامه توزیع شده در 16 شرکت داروسازی، 8 بانک و 3 شرکت بیمه که حاضر به همکاری شدند، تعداد 247 پرسشنامه بازگشت داده شد. با استفاده از آزمون¬های T تک نمونه ای و تحلیل واریانس یک طرفه به بررسی سوال اصلی تحقیق پرداختیم. نتایج حاصل از آزمون T نشان دهنده¬ی وضعیت مطلوب فرهنگ مدیریت خطا در نمونه¬ی مورد بررسی بود. با استفاده از آزمون تحلیل واریانس به مقایسه ی وضعیت سه گروه مورد بررسی (شرکت¬های داروسازی، بانک¬ها و شرکت¬های بیمه) در رابطه با 5 بعد فرهنگ مدیریت خطا پرداختیم. از آزمون فریدمن برای اولویت بندی ابعاد فرهنگ مدیریت خطا استفاده کردیم و در نهایت با استفاده از آزمون شفه به اولویت بندی سه گروه مورد بررسی در نمونه ی آماری و تعیین این که تفاوت مشاهده شده در زمینه ابعاد مدیریت خطا ناشی از کدام گروه است، پرداختیم.

کلید واژگان :

فرهنگ مدیریت خطا، یادگیری از خطا، کمک کردن در موقعیت خطا، پذیرش و اداره کرده موثر خطا، کشف و تجزیه و تحلیل خطا



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک