چکیده :

هدف این پژوهش، تحلیلی بر حق پخش بازی های المپیک و بارخوردهای آن برای ایران است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی واز نوع مطالعات مروری است.ابتدا با بررسی مطالعه پیشینه در زمینه حق پخش بازی های المپیک و بازخوردهای آن برای ایران شناسایی گردید. در این تحقیق تلاش شده است روند رشد و توسعه درآمد ناشی از حق پخش تلویزیونی و تحول مهم ترین سازمان بین المللی در جهان یعنیIOC به مثابه الگویی مناسب معرفی، و راهکارهایی برای سازمان های ورزشی کشور ارائه شود. یافته ها نشان می دهد تلويزيون سرعت رشد جنبش المپيك را بسيار افزايش داده است. بررسي رشد درآمدهاي تلويزيوني نشان مي دهد که درآمدهاي المپیک بعدازالمپیک 1960 با رشد 150 برابری به شدت افزايش يافته است. بنابراین، استقلال و بقاء جنبش المپیک وابسته به درآمد حق پخش تلویزیونی است. در ایران به علت عدم وجود شبکه های خصوصی وبی رقیب ماندن شبکه های دولتی هیچ مبلغی بابت حق پخش مسابقات پرداخت نمی شود. اخیرا بعلت فشارهای فدراسیون های بین المللی اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال به تصویب رسیده است که در آن حق پخش تلویزیونی را حق مشروع صاحبان رویدادهای دانسته است.

کلید واژگان :

حق پخش تلوزیونی، المپیک، بازاریابی ورزشی



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک